Seuraa Ifolor

Ifolorin tutkimus: arjen kuvaaminen on uusi iso ilmiö – kännykkäkuvia käytetään yhä enemmän myös muistilappuina

Lehdistötiedote   •   Elo 07, 2018 08:00 EEST

Suomalaiset käyttävät kännykällä otettuja valokuvia muistilappuina yhä yleisemmin, selviää ifolorin tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuvaavat arkielämäänsä enemmän kuin koskaan aiemmin.

Matkapuhelin kulkee kätevästi lähes jokaisen suomalaisen taskussa tai laukussa, ja se näkyy myös valokuvina. Ifolorin tutkimuksen mukaan suomalaiset kuvaavat arkielämäänsä enemmän kuin koskaan ennen.

”Arkipäivän kuvaamisen rinnalla pinnalle on noussut uusi iso ilmiö: hyötykuvaaminen. Tutkimuksemme mukaan lähes puolet suomalaisista kertoo ottavansa kuvia myös muistilapuksi. Näin itsekin teen, kun haluan napata muistiksi mukaan vaikka herkullisen ruokareseptin tai hyvän viinipullon etiketin”, kertoo ifolorin markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen.

Yli puolet suomalaisista ottaa kuvia päivittäin tai useamman kerran viikossa. Tätä nykyä naiset ovat jo innokkaampia kuvaamaan kuin miehet.

”Suomalaiset osaavat nähdä paitsi juhlan myös arkisten hetkien arvon. Nämä hetket kuitenkin usein kiireen keskellä saattavat hukkua ja painua unohduksiin, joten ne halutaan ikuistaa kuviksi, joita voi myöhemmin katsella. Kuviin on tallentunut vaikkapa hauska ilme tai arjen kömmähdys, ja niitä on kuvien ansiosta mukava muistella”, Pietarinen kertoo.

”Arkisten sattumusten ikuistaminen korostuu erityisesti lapsiperheissä. Tutkimuksemme mukaan perheellisistä lähes 70 prosenttia kertoo kuvaamisen olevan olennainen osa viikoittaista elämää.”

Yli puolet ifolorin tutkimukseen vastanneista kertoo ottavansa nykyään kuvia enemmän kuin vielä viisi vuotta sitten. Kuvaamiseen käytetyistä laitteista ehdoton ykkönen on kännykkä. Suomalaisista yli 80 prosenttia ikuistaa kuvia juuri matkapuhelimella.

Kännykkää suosivat erityisesti nuoret: ifolorin tutkimukseen vastanneista 15–24-vuotiaista lähes kaikki käyttävät matkapuhelinta kuvaukseen. Digikamerasta pitävät eniten yli 65-vuotiaat: heistä noin 40 prosenttia omistaa digikameran. Filmikameralla kuvia ottaa enää vain pari prosenttia suomalaisista.

”Kännykkäkameroiden laatu on nykyisin jo todella hyvä ja monien mielestä jopa parempi kuin joidenkin kameroiden. Yli 60 prosenttia tutkimukseemme vastanneista pitääkin kännykkäkameran ominaisuuksia tärkeänä valintakriteerinä puhelinta ostaessaan. Järjestelmäkameraa suomalaiset käyttävät edelleen etenkin tärkeissä juhlissa kuten häissä”, Päivi Pietarinen kertoo.

Lisätietoja:

Ifolor, markkinointipäällikkö Päivi Pietarinen, 040 8239 226, paivi.pietarinen@ifolor.fi, www.ifolor.fi

Ifolor teetti perhejuhlien suunnittelua sekä kuvaamista koskevan tutkimuksen ”Kuluttajaselvitys suhteesta kuviin ja kuvaamiseen 2018” Kantar TNS:llä. Tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2018, ja siihen osallistui yhteensä 1053 15–79-vuotiasta suomalaista.

Ifolor on Suomen markkinajohtaja kuvatuotteiden valmistuksessa. Yritys tunnetaan korkealaatuisista kuvatuotteista ja niiden helppokäyttöisistä tilausohjelmista. Ifolor on yksi Suomen arvostetuimpia ja suositelluimpia verkkokauppoja. Ifolorin liikevaihto on 20 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa Keravalla työskentelee 90 henkilöä. Ifolor kuuluu Euroopan laajuisesti toimivaan Ifolor-konserniin, joka on sveitsiläinen perheyritys. www.ifolor.fi

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Kommentti

Agree With Privacy Policy